هیئت محبین اهلبیت ع (شهادت‏ حضرت فاطمه زهرا (س) واقعیتى انکار ناپذیر )

هیئت محبین اهلبیت ع (شهادت‏ حضرت فاطمه زهرا (س) واقعیتى انکار ناپذیر )

این سخن ورد زبانها افتاد(دیدی اخر علی از پا افتاد)(بر دشمن و قاتلین بی بی حضرت زهرا (س) لعنت )
هیئت محبین اهلبیت ع (شهادت‏ حضرت فاطمه زهرا (س) واقعیتى انکار ناپذیر )

هیئت محبین اهلبیت ع (شهادت‏ حضرت فاطمه زهرا (س) واقعیتى انکار ناپذیر )

این سخن ورد زبانها افتاد(دیدی اخر علی از پا افتاد)(بر دشمن و قاتلین بی بی حضرت زهرا (س) لعنت )

تجزیه و تحلیل شورای عمری+سند




تجزیه و تحلیل شورای عمری+سند

) اینکه گروههای مختلف به خلیفه دوم پیشنهاد می‏کردند که برای خود جانشینی برگزیند گواه آن است که عامه مردم به طور فطری درک می‏کردند که رئیس مسلمانان باید در قید حیات خویش زعیم آینده مسلمانان را برگزیند. مع‏الوصف دانشمندان اهل تسنن چگونه می‏گویند که پیامبر اکرم(ص) بدون اینکه جانشینی تعیین کند درگذشت؟

۲) پیشنهاد تعیین جانشین از خلیفه می‏رساند که طرح حکومت شورایی پس از درگذشت پیامبر(ص) طرح بی‏اساسی بوده و هرگز چنین طرحی وجود نداشته‏است، وگرنه چگونه ممکن است در صورت صدور دستور صریح از جانب پیامبر(ص) درباره تشکیل شورا، به خلیفه دوم پیشنهاد تعیین جانشین شود؟

۳) عمر در پاسخ مردم گفت: اگر ابوعبیده جراح زنده بود او را به جانشینی برمی‏گزیدم. زیرا از پیامبر شنیده‏ام که وی امین این امت است. اولاً عمر به جای اینکه به فکر زنده‏ها باشد به فکر مرده‏ها بود. از این گذشته اگر ملاک انتخاب ابوعبیده امین بودن اوست، پس چرا عمر یاری از علی(ع) نکرد؟ همو که پیامبر درباره‏اش فرموده بود: «علیٌّ مَعَ الحَقِّ و الحَقُّ مَعَ علیٍّ».

 تجزیه و تحلیل شورای عمری+سند

 

4- اگر مقام و منصب امامت یک مقام الهی و ادامه وظایف رسالت است، پس در شناخت امام باید پیرو نصّ الهی بود و اگر یک مقام اجتماعی است باید در شناخت او به افکار عمومی مراجعه کرد. امّا گزینش از طریق شورایی که اعضای آن از طرف خود خلیفه تعیین شوند، نه پیروی از نصّ است و نه رجوع به افکار عمومی. اگر باید خلیفه بعد را خلیفه پیشین تعیین کند، چرا کار به شورای شش نفری ارجاع می‏دهد.

از دیدگاه اهل تسنن، امام باید از طریق اجتماع امّت یا اتّفاق اهل حلّ و عقد انتخاب شود و نظر خلیفه پیشین در این کار کوچکترین ارزشی ندارد. ولی اکنون معلوم نیست که چرا آنان بر این کار صحه می‏گذارند و تصویب شورای شش نفری را لازم‏الاجرا می‏شمرند.

اگر انتخاب امام حق خود امّت و در اختیار مردم است، خلیفه وقت به چه دلیلی آن را از مردم سلب کرد و در اختیار شورایی گذارد که اعضای آن را خود او انتخاب کرده‏بود؟

۵- به هیچ وجه روشن نیست که چرا اعضای شورا به همین شش نفر منحصر شد. اگر علّت گزینش آنان این بود که رسول خدا هنگام مرگ از آنان راضی بود. این ملاک درباره عمار، حذیفه، ابوذر، مقداد، ابیّ‏بن‏کعب و… نیز تحقق داشت. مع‏الوصف، چرا وی این افراد را از عضویت در شورا محروم ساخت؟ و افراد دیگری را برگزید که روابط اغلب آنان با علی(ع) تیره بود و در آن میان تنها یک نفر خواهان آن حضرت بود و او زبیر بود.

۶- خلیفه از کجا می‏دانست که عثمان برای خلافت برگزیده خواهد شد و اقوام خود را بر دوش مردم سوار می‏کند و روزی خواهد رسید که مردم بر ضدّ او قیام خواهند کرد؟ آیا جز این است که اعضای شورای تعیین خلافت را چنان ترتیب داده‏بود که انتخاب عثمان و محرومیّت علی(ع) را قطعی می‏ساخت؟

۷- با تمام کنجکاوی که عمر در زندگی علی(ع) کرد نتوانست عیبی در او بجوید و فقط سخنی گفت که بعدها نیز عمروعاص آن را بهانه کرد و گفت علی شوخ و مزاح است.

۸- چرا عمر برای عبدالرحمن‏بن‏عوف حق «وتو» قائل شد و گفت در صورت تساوی آراء، آن گروه مقدم باشد که عبدالرحمن در میان آنان است؟ پاسخ روشن است. زیرا دادن حق وتو به عبدالرحمن جز سنگین کردن کفه پیروزی عثمان نتیجه دیگری نداشت.

۹- عمر، در حالیکه از درد به خود می‏پیچید، به حاضرانِ در مجلس می‏گفت: پس از من اختلاف نکنید زیرا در این صورت خلافت ازآن معاویه خواهد بود مع‏الوصف به عبدالرحمن حق وتو می‏دهد که فامیل نزدیک عثمان است و عثمان و معاویه هر دو، میوه درخت ناپاک بنی‏امیه هستند و خلافت عثمان مایه استواری حکومت معاویه پس از عثمان است.

آیا هدف از کار او، تحکیم موقعیّت بنی‏امیّه بوده که از پیش از اسلام دشمن خونی بنی‏هاشم بودند؟ آری.

۱ – حکومت برای امام(ع) وسیله بود نه هدف؛ در حالیکه برای رقیب او هدف بود نه وسیله. اگر امام(ع) به خلافت از همان دید می‏نگریست که عثمان می‏نگرد؛ بسیار آسان بود که در ظاهر شرط فرزند عوف را بپذیرد ولی در عمل از آن شانه خالی کند. اما آن حضرت چنین کاری نکرد، زیرا او هرگز حقّی را از طریق باطل نمی‏طلبید.

و به این ترتیب عثمان زمام امور را به دست گرفت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد